باید ها و نباید های تغذیه ای در بیماری کووید19(کرونا19)

پاسخ سوالات رایج عمومی در ارتباط با مصرف مواد غذایی در اپیدمی کووید 19(کرونا19):

بنابر توصیه نامه انجمن تغذیه بریتانیا ، امکان تقویت سیستم ایمنی در برابر کووید 19 از طریق رژیم غذایی ، ماده غذایی خاص و یا مکمل دارویی وجود ندارد . رعایت کردن بھداشت بھترین امر برای پیشگیری از بیماری می باشد . ھمچنین این مساله توسط سازمان امنیت غذایی اتحادیه اروپا نیز مورد تایید قرار گرفته است . با این وجود طبق ھمین توصیه نامه ، بسیاری از مواد مغذی در عملکرد طبیعی سیستم ایمنی مورد نیاز ھستند و می توان با رعایت یک رژیم غذایی متعادل این مواد ( مثل مس ، فولات ، آھن ، سلنیوم ، زینک ، ویتامین D ، A ، B6 ، B12 و C) را تامین نمود . بنابراین مصرف یک ماده مغذی بیش از بقیه مواد توصیه نمی شود بلکه مصرف متعادل همه موارد مورد نیاز بدن که در شکل زیر آمده است توصیه می گردد .

برای افرادی که در معرض بیماری قرار دارند و در خانه اقدام به قرنطینه کردن خود کرده اند چه رژیم غذایی توصیه می شود ؟ بنابر توصیه نامه انجمن تغذیه بریتانیا ، در صورتی که فردی علامت ھای بیماری را دارد و خود را ایزوله کرده است باید تغذیه مناسب داشته باشد و به مقدار کافی مایعات مصرف کند . حتی اگر فرد اشتھا ندارد باید به صورت مکرر آب بنوشد و مواد غذایی مورد نیاز خود را دریافت نماید . مواد غذایی مورد نیاز برای افراد سالم و بیمار را می توان در شکل زیر مشاھده نمود :

– نکات کلی تصویر : مصرف روزانھ 5 وعده سبزیجات و میوه – شامل موارد مورد استفاده در غذا ھا ، کمپوت و … می شود مصرف کربوھیدرات نظیر نان ، سیب زمینی ، برنج و پاستا و … : این موارد در ھر وعده غذایی اصلی ( صبحانھ – ناھار – شام ) مصرف شود تنوع را در مصرف مواد غذایی رعایت کنید ، از میوه ھای با رنگ ھای مختلف استفاده کنید مصرف لبنیات به اندازه 3 وعده غذایی جھت تامین کلسیم لازم است . ھر وعده لبنیات می تواند شامل این موارد باشد : یک کاسه ماست یا 3/1 بطری شیر یا یک تیکه پنیر به اندازه قوطی کبریت ھمچنین جھت مصرف مایعات به مقدار کافی می توان از جدول زیر استفاده نمود :